Strieborná minca 500 Kč Električka ČKD Tatra T3 2024 Standard
posledná aktualizácia ceny
kód produktu
vrátane DPH
Emisie: 18. 6. 2024
Pozrite si produkt
Podrobný popis
Slávne dopravné prostriedky - Tramvaj ČKD Tatra T3
Na rubovej strane päťstokorunáka je vyobrazenie električky ČKD Tatra T3 zo šikmého pohľadu vrátane trolejového vedenia a koľajníc. Zjednodušené sfarbenie električky je na minci vyznačené čiastočným žltým a červeným pozlátením. Pri spodnom okraji mince je text "ČKD TATRA T3", pri pravom okraji rok vydania "2024" a kompozícia iniciálok autora mince, akademického sochára Zbyňka Fojtu, ktorú tvoria písmená "F" a "Z".
Na lícnej strane päťstokorunáka je kompozícia časti bočného a čelného pohľadu na električku ČKD Tatra T3. V spodnej časti mince je zobrazený detail časti podvozku. V opise v ľavej hornej časti mince je text "ČESKÁ REPUBLIKA". Označenie nominálnej hodnoty mince so skratkou peňažnej jednotky "500 Kč" je pri spodnom okraji mince. Značka Českej mincovne pozostávajúca z písmen "Č" a "M" je umiestnená pri pravom okraji mince.
Tatra T3
Prípravné kroky na začatie výroby pohodlných mestských električiek podľa americkej koncepcie PCC sa začali krátko pred vypuknutím druhej svetovej vojny. Podpísaním zmluvy o vzájomnej výmene licencií mala ČKD získať dokumentáciu pre elektrické riešenie PCC od americkej spoločnosti Westinghouse Electric. Koncepcia električiek PCC predstavovala v tom čase najlepšie technické riešenie pre vozne s ohľadom na prepravnú kapacitu a komfort cestujúcich. Vojna zastavila začínajúci projekt a až v roku 1947 sa v ňom pokračovalo.
V roku 1951 bol vyrobený prvý prototyp Tatra T1, po ktorom nasledovala sériová výroba v rokoch 1952 až 1958. Po súbežnej modernizácii vozidla nasledovala výroba Tatra T2 do roku 1962.
S cieľom znížiť hmotnosť a celkovo odľahčiť vozidlá bol navrhnutý nový model s použitím laminátov a plastov. Hlavným konštruktérom Tatry T3 bol Antonín Honzík a hlavným konštruktérom elektrickej výbavy vozidla Vladimír Zouhar. Dizajn električky vytvoril priemyselný dizajnér František Kardaus, ktorý bol aj autorom Tatry T2. Nová konštrukcia karosérie je oceľová s vrstveným predným a zadným čelom. V interiéri boli pôvodné koženkové sedadlá nakoniec nahradené vyhrievanými zo sivého a červeného laminátu. Výklopné horné okná predchádzajúcich modelov boli nahradené posuvnými sklenenými.
Prototyp T3 bol prvýkrát predstavený na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v lete 1960. Sériová výroba sa začala v smíchovskom závode ČKD Tatra o dva roky neskôr.
Prvé električky T3 boli nasadené v Prahe, potom nasledovalo ďalších 46 miest v Československu a v zahraničí. Väčšina vozidiel sa vyvážala do Ruska a na Ukrajinu. Na druhej strane export do západných krajín nebol možný kvôli nedoriešeným finančným požiadavkám poskytovateľa licencie na podvozky točne, spoločnosti Transit Research Corporation.
Do ukončenia výroby v roku 1997 bolo v ČKD Tatra Smíchov vyrobených 13 945 vozňov Tatra T3, čím sa stali najpočetnejším typom električky na svete.
Každá strieborná minca je v ochrannej plastovej kapsule uložená do tmavo modrej krabičky. Neoddeliteľnou súčasťou je certifikátom vierohodnosti vydaný ČNB.
Tento výrobok je súčasťou týchto súprav výrobkov:
Séria Slávne dopravné prostriedkyŠpecifikácia produktu
Výkupný formulár
Radi od vás vykúpime investičné kovy zakúpené u nás ale aj u konkurencie. Naši zákazníci vždy dostanú najvyššiu možnú cenu ponúkanú v danom čase. Vyplňte formulár nižšie a my Vás budeme kontaktovať. Ďakujeme za dôveru.